انارستان

شروع که می شوی پایان را باور نکن

انارستان

شروع که می شوی پایان را باور نکن

تغییر قبله

بلاخره این همه تحریک از سوی عربستان به ثمر نشست و ما ملت "خودسر" به جای اعتراض مسالمت جویانه و قانونی  رفتیم سفارت خانه و کنسولی ها را با یاد و خاطره سفارت آمریکا و انگلیس تسخیر کردیم تا نشان دهیم ما هم دقیقا مثل همان عربستان سعودی هستیم و بس.

اما چند نکته در این اتفاقات بود که نمی توانم از آن ها بگذرم 

- اگر نیروهای خودسر اینقدر قدرتمند هستند که می توانند یک سفارت را تسخیر کنند پس این همه دم زدن از قدرت و توانایی نظامی  و نخواندن دیکته قدرتمندان و انشا قدرت  دیگر برای چیست؟

- ما که این قدر به عدم رعایت حقوق بشر در عربستان و ضایع شدن حقوق مخالفان اعتراض داریم بد نیست بازنگری در سیاست های داخلی خودمان هم داشته باشیم و حداقل از 88 به بعد ببینیم چه کرده ایم با معترضانمان.

- حالا اگر همه این تسخیر و توهین و آتش زدن ها به نتیجه نرسیده بد نیست کلا این نیروهای خودسر لطف کنند دستور تغییر قبله هم بدهند که مشکل از بیخ حل شود( البته شک ندارم به زودی بحث سر این خواهد بود که قرار گرفتن کعبه در عربستان نباید به حاکمان این کشور اختیار تصمیم گیری برای ورود حجاج را بدهد و بد نیست شورایی از کشورهای مسلمان برای اداره امور حج تشکیل شود و سعودی ها خلع شوند ).

نظرات 5 + ارسال نظر
لی لی یت پنج‌شنبه 1 بهمن 1394 ساعت 09:15

متاسفانه دیر پستت رو خوندم و هرچه گفتنی بود شادمانه گفته بود
شاد باشی

ممنون که آمدی و خواندی لیلیت عزیز

شادمانه یکشنبه 27 دی 1394 ساعت 11:42

احمدی نژاد برامده از همین مردمه. شیوه انتخاب و شیوه تعامل احمدی نژاد با ارکان قدرت و ... موضوع مفیدی برای تحلیله. همونطور که ظریف نشانه بخشی از هویت مردم این سرزمینه. خفاش شب و سعید حنایی و شیرین عبادی و محمود احمدی نژاد هم به هکذا. هرجامعه ای یک دست نیست. طیفهای مختلفی حضور دارند. اما خرد جمعی یا برایند کلی مدیریت میکنه. برایند و خرد جمعی ما قدری از احمدی نژاد بالاتره.

و متاسفانه شکی نیست که تعداد مردان و زنان اینچنینی در کشور ما بیشتر است چرا که مشت نمونه خروار است و ما هرقدر هم بخواهیم کتمان کنیم باز هم برآیند و بازتاب جامعه خود هستیم. من انسان مذهبی نیستم ولی این جمله امام علی رو به شدت قبول دارم که مردمان هر دوره به حاکمانشان بسیار شبیه اند.اگر ما این نبودیم چونانی بر ما حکومت نمی کردند( این چونان با چون دیرین دیرین هیچ ارتباطی ندارد)

شادمانه شنبه 26 دی 1394 ساعت 15:20

حرفت خیلی متینه. با وجود این من همچنان معتقدم که در گام اول این ماییم که حوزه نفوذ درست میکنیم و بهانه درست میکنیم. اینکه کشورهایی تحت تاثیر عربستان روابطشون رو قطع کنند و یا احیانا به سفارت ایران موشک بزنه نشانه اینه که ما پشتوانه دیپلماتیکی برای خودمون ذخیره نکردیم یعنی اینکه درک صحیح از واقعیتهای روابط بین الملل نداریم.
من دنبال این نیستم که عربها رو دوست داشته باشیم یا اینکه کاری کنیم عربها عاشق ما بشوند.
حرف من اینه که میشه از کسی خوشت نیاد اما طوری رفتار دیپلماتیک داشته که کمترین بهانه رو بدی.

من هم قطعا با نظرت موافقم شکی نیست که کشورهای بزرگ و قدرتمند دنیا امروزه قدرتشون رو از طریق گفتگو و مذاکره به دست آوردن نه تسخیر یک سفارت خانه یا به عبارت دقیق تر هوچی گری. ما به مردان- حالا زن هم بود فرق نداره- قدرتمند سیاستمدار ، مکار و موقعیت شناس نیاز داریم. نه آدم هایی مثل احمدی نژاد ها که هنوز در ادبیات دوران خردسالی مانده اند. و متاسفانه چقدر اندک شده اند انسان هایی این چنین در سرزمین درمانده ما

شادمانه شنبه 19 دی 1394 ساعت 07:35

سلام
صبح بخیر
تو یه مهمونی میگفت که عربها خیلی به ایران خیانت کردن مثلا امپراتوری ساسانی رو نابود کردند! بهش میگم خیانت تعریف داره (کسی که امین بوده یا تصور شده ولی بعد رفتاری مغایر امانت داری بخرج داده یا در حوزه تمدنی بوده ولی بعد راهی دیگه رفته! عربستان نه دوست ما بوده و نه در حوزه فرهنگی ما)
اینکه دیگران (عربها) نمی خواهند سر به تن ما باشد یا اینکه یه عده ای از رشد ما خوشحال و آرزومندند (افغانی ها وشیعه های سایر کشورها) واقعیت رو تغییر نمیده.
چون ما از عربستان خوشمون نمی اد و چون رفتار مورد دلخواه ما رو نداره مجوزی نمیشه که ما به سفارتش بریزیم! اصلا قرار نیست که دیگران فقط باب میل ما عمل کنند. اونها اصول خودشون رو دارند و رفتارشون برامده از نیازها و صبغه فرهنگی شونه.
مشکل اینجاست که ما درون مرز پرگهر رفتار قابل دفاع نداریم. شما ببین حتی همین نماینده عربستان در سازمان ملل چقدر دیپلماتیک حرف میزنه. (میگه ما دشمن خونی ایران نیستیم و اینکه اگه ایران فلان بکنه ما دوباره رابطه برقرار میکنیم)
حرف من اینکه که جماعت- کشور و گروهی کنه نتونه هیجاناتش رو کنترل کنه هزینه های گزافی می پردازه
من تصور میکنم که تخریب سفارت عربستان نوک قله یخی هست که ما می بینیم و ریشه اش بر میگرده به شیوه تحلیل و انتظار ما.
ممنون که حوصله بخرج میدی بابت جواب

سلام شادمانه جان چقدر دیر اومدم و چقدر خوب نوشتی
دردهای مملکت ما بیشتر از این حرف هاست گرچه که نمی تونم قبول کنم ملک سلمان و این وزیر خارجه اش هم خیلی دیپلماتیک عمل می کنن خصوصا با حمله ای که به سفارت ایران توی یمن کردند و تلاش برای بستن سفارت خانه های سایر کشورهای عربی در ایران و به نوعی منزوی کردن دوباره ایران بعد از توافق هسته ای ، به نظر می رسه که این هم از دار و دسته همون احمدی نژادهای خودمونه و خیلی هم عجیب نیست وقتی می بینی آدم هایی از این دست خیلی زیادند در دنیا یک روز در آلمان می شند هیلتر یه روز در فرانسه می شه سارکوزی اون یکی در آمریکا بوش و.................
ولی این قضیه مساله اش مثل همونی که تو پست قبل بهش اشاره کردمه ما نمی تونیم به اولاند بگیم چرا به حمایت از شارلی ابدو که به میلیاردها انسان توهین کرده می ری و می گی من هم شارلی ابدو هستم ولی حق داریم از خودمون ، هموطن هامون سیاستمدارانمون انتقاد کنیم چرا در امور دیگر کشورها دخالت می کنند که باعث بشه عربستان یا کشورهای عربی بخواند به ما اهانت کنند. شادمانه جان ما سال های طولانی توسط عرب ها خصوصا عربستانی ها مورد اهانت قرار گرفتیم به قول یونگ ما یه ناخودآگاه جمعی داریم که رو دوش تاریخ ساخته شده و نمی شه به این راحتی ها ازش خلاص شد . ما ایرانی ها هر قدر هم ادعا کنیم روشن فکریم باز هم متاسفانه ته ته اش از عرب ها بدمون میاد ، پای آزادی زن که می شه غیرتی می شیم ، عاشق آزادی هستیم اما با تملق و چاپلوسی دیکتاتور تولید می کنیم در حد خدا ، خرافات رو قبول نداریم و بچه مریضمون برمی داریم فرسنگ ها می بریم پیش یه نفر که کرامات داره تا شفا پیدا کنه ، اسلام رو قبول نداریم ولی ده روز عزاداری امام حسین از خواب و خوراک می افتیم و................
شادمانه جان فرهنگ دیرپاترین بخش هر جامعه است و به همین راحتی تغییر نمی کنه این فقط سیاسته که می تونه صبح بگه درود بر مصدق و عصر بگه مرگ بر مصدق .
اما مشکل بحران ایران و عربستان خیلی فراتر از موافقت ها و عدم موافقت های داخلی در هر دو کشوره. در حال حاضر اعضا اوپک خصوصا به اون هایی که در خاورمیانه هستند نگاه کنیم چند تا کشور قدرتمند بدون درگیری های داخلی می بینیم توشون؟ سرمایه هایی که از فروش نفت حاصل می شه در حال حاضر یا در خدمت خرید اسلحه و تجهیزات نظامی می شه یا در درگیریهای داخلی به باد می ره . من هنوز هم جمله هیلاری کلینتون رو به خاطر دارم که از طرح خاورمیانه جدید صحبت می کرد . و بعید می دونم که این طرح هنوز به مرحله نتیجه کامل رسیده باشه خصوصا که بعضا اتفاقاتی غیر منتظره در این طرح بزرگ با دخالت کشورهایی مثل ایران هم پیش اومده. اگه جریانات رو در این کانتسکت ببینیم شاید عملکرد گروهی که به سفارت حمله کردند و از نظر عقاید قطعا بسیار نزدیک هستند به تندروهای ایران هم قابل درک تر می شه. چه می شه که احمدی نژاد اقتصاد رو به رشد ایران رو ناگهان به باد می ده و ایران رو در عرصه بین المللی تخریب می کنه؟ منبع قدرت این فرد از کجا بود؟؟؟؟؟ چه رسالتی بر دوش داشت که گامی جز برای تخریب و تضعیف کشور برنداشت؟؟؟؟
شاید بعید نباشد تئوری هایی که معتقدند این طرح خاورمیانه جدید مجموعه ای خواهد بود از کشورهای ضعیف یا کشورهای تجزیه شده یا دارای بحران های داخلی که توان مقابله با قدرت های بزرگ را نخواهند داشت . بخشی از این قدرت قطعا از طریق نفت در این بخش از جهان ایجاد شده است و اتلاف این سرمایه پایان پذیر به دست یک جنگ داخلی یا بیرونی بسیار راحت تر خواهد بود. درگیری ایران و عربستان هم در این راستا قابل درک و تحلیل می شود خصوصا که دو قطب اصلی شیعه و سنی اگر به هر شکلی - نظامی یا دیپلماتیک - با یکدیگر درگیر شوند قطعا صف کشی ها خطرناکی در منطقه شکل خواهد گرفت.
به هر حال من نه چندان خوشبینانه آرزو می کنم این منطقه از جنگ و ناامنی در امان بماند

شادمانه چهارشنبه 16 دی 1394 ساعت 07:18

بنظرم کسی که بیشتر اقدامهای تحریک کننده داشته ایرانی ها هستند. یه جوری در مورد تبعه سعودی صحبت میکنند انگار سعودی یه استانی از کشور ماست! ولا چند تا شبکه ماهواره ای هرچی فحش تو عمرشون شنیدن به خلفای راشدین و جد سعودی و مذهب سلفی و... میدهند
نمیدونم خیلی ها توهم زدن انگار که قطب امکان وجود هستن و هرچه در مخیله شون می گنجه حکم ناب و اصل رو داره و همه دنیا باس سمعا و طاعا بیان کنند.
خیلی ها یادشون رفته که در بازار مکاره دنیا ما چیزی برای عرضه و حتی چانه زنی نداریم. نه تولید منحصر بفرد نه فرهنگی که مورد اقبال باشه و نه توان نظامی دست بالا. یه خورده در چند تا کشور شیعی لک و لکی میکنیم و یه جولی میخوریم اونم به قیمت خون هزاران شیعه بی پناهی که در بحرین، یمن و سوریه و عراق مثله میشوند و مورد هتک حرمت قرار می گیرند.
برخی جدی فک میکنند خلیفه خدا هستند روی زمین و هرچی اراده میکنن باید بشود. بگن کن بعد بشه فیکون! هرچیزی تابع یه اصول هست که بخش زیادی از این اصول شناخته شده است. میخواهید محترم باشید بایستی رفتار محترمانه داشته باشید.
ایراد اینجاست که تسخیر سفارت امریکا شد یه امر مقدس برای همین هر ننه قمری فک میکنه به هر بهانه بالای یه دیواری بره کارمقدسی کرده.

البته من با این بخش از نظراتت موافقم که ما ایرانی احساس خودبرتر بینی یا قوم مداری فاشیست گونه ای داریم که بی نظیره خصوصا وقتی پای عرب ها به میون میاد و اگه عربستان بشه با فلش بک به گذشته آتیشمون داغ تر هم می شه. اما در مورد حوادث اخیر به طور واضح عربستان بعد از توافق هسته ای و روی خوش نشان دادن کشورهای اروپایی به ایران ، عرب ها و خصوصا عربستان دچار ترس شدند که جایگاهی رو که در خاورمیانه و مناسبات جهانی به علت ضعف ایران به دست آورده بودند از دست بدند ضمن این که این واقعیت رو نباید فراموش کرد که در حال حاضر بخش عمده ای از کشورهای منطقه توسط ایران اداره یا سیاست هاشون با هماهنگی ایرانه. از سوی دیگه داعش دست پروده عربستان دشمن سرسخت ایران محسوب می شه . اگه این چند تا فاکتور رو فقط کنار هم بذاریم می بینیم ایران آرام به نفع عربستان نیست چون می تونه سیاست های خودش رو در منطقه با آسودگی بیشتر ادامه بده. با این حوادث اخیر به نظر میاد حتی منا هم عمدی باشه. این حرکت اخیر عربستان در مورد سفارت ایران در یمن هم کاملا علاقه عربستان به درگیری رو در روی نظامی با ایران رو نشون می ده که می تونه هم تمرکز از داعش رو کم کنه تا بتونند ریکاوری کنند و هم ایران رو در مقابل دنیا قرار بده و جایگاه ایران مجدد تضعیف بشه. بنابراین به نظر من عربستان هم به شدت در این معرکه برای برافروختن آتش تلاش می کنه مثل یک عده در ایران که اعتدال رو نمی تونند بربتابند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد