انارستان

شروع که می شوی پایان را باور نکن

انارستان

شروع که می شوی پایان را باور نکن

تاریخ معتاد است

 نه تاریخ که عوض نشدنی است . تاریخ بازی شده است . تاریخ به پایان رسیده است. تو در اکنونی در اکنونی که لحظه ای دیگر تاریخ می شود و باز کسی در جایی تکیه می دهد به پشتی و کتاب را می گشاید و تاریخ تو را می خواند . خوشحال باش در دوران تاریخ پادشاهان به دنیا نیامده ای . این روزها تاریخ من و تو را هم می نویسند . هرچند من و تو دیگر نام نداریم اما باید نقش های شاهانه امان را زیباتر از هر شاهزاده ای بازی کنیم. بلند شو تاریخ تمام شده است. نمره ها را همین امروز می گذارند روی برد دانشکده ، بدو همه مسیر بی درخت دانشکده را بدو ، نمره ها را زده اند. بعید می دانم بیست شده باشی . بعید می دانم بیست شده باشم. من که به همان ده هم راضی ام . امتحان سختی بود سخت ترین امتحانی که خود را در آن بازی کرده ام ، خود را و تمام خاندانم را از روزی که روی خاک های آریایی پرسه زده ایم . از شب های تاریکی که بر غلبه اهریمن سوگوار بوده ایم.از صبح های روشنی که بازگشت اهورا را آفرین گفته ایم. و تو تمام تاریخ را زیسته ای و می دانی از چه می گویم از حرف های نگفته و خفته شده در گلوهای هراسان ، از زنان و مردانی که دیوارهای سوتفاهم دوره اشان کرده ، از اشارات مبهم ، از کلمه های جاری نشده ، از اشک های فرو ریخته ، از شادی های کوته زیست شده ........... چقدر حرف داشته ای برای گفتن که خروار خروار برایت کاغذ آورده اند ؟ چه را می خواهی فریاد کنی روی این همه سکوت ، روی این همه سکون؟ چیزی نیست اگر همه تاریخ را غربال کنی تنها چند کلمه می ماند و چند آه فریاد شده . در این تاریکخانه چیزی پیدا نمی شود . دیگر دارد دیر می شود تاریخ دارد تمام می شود وقت زیادی نمانده است گرچه همچنان به زیستن تاریخ مبتلاییم و چیزی نمی نویسیم که حافظه  اوراق را تکان دهد ، اما تاریخ به بودن ما معتاد است به همه جنگ ها و گریزهایمان، به همه رنج کشیدن هایمان، به اشک هایمان به سوگ هایمان ،به طمع های بی انتهایمان ،به عقاید مزخرف بی بنیانمان . تاریخ این تاریخ لعنتی با این سایه شومش که گسترده اش را روی خواب هایمان کشانده است ، به بودن با ما معتاد است.

نظرات 20 + ارسال نظر
ستاره بانو شنبه 11 دی 1395 ساعت 12:34

سلام بانو چرا نیستید؟
انشالا که خیر باشه بنویسید دلمون تنگ شده ها

هاتف جمعه 3 دی 1395 ساعت 19:57 http://hatefblog.in

نه نظرم تایید شد نه پست جدید داریذ

مهسا سه‌شنبه 30 آذر 1395 ساعت 23:43

سلام بر بانوی پرکار
وقتش نشده تاریخ را با پستی تازه ترک اعتیاد دهید
یلدایتان زیبا

کنجکاو سه‌شنبه 30 آذر 1395 ساعت 14:36

سلام
ایشالا یلدای خوبی در پیش رو داشته باشید

هاتف یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 19:16 http://hatefblog.in

چندین بار مراجعه نمودم و پست جدیدی نبود
خواهشمندم حاضر بزنید
تشکر

ماه بارانی یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 13:00 http://mahebarani.blogfa.com/

چه عالی گفتید" این همه سکوت روی این همه سکون" ولی حس ناامیدی و غم بهم داد، امیدوارم که خوب و سرحال باشید، هستید آیا؟؟

ستاره بانو یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 11:16

سلام بانو خوبی انشالا؟
خودت که مطلب ننوشتی! حیفه والا ما بی نصیب بمونیم
پست گذاشتم بیای خوشحالم میکنی

کنجکاو یکشنبه 28 آذر 1395 ساعت 07:31

سلام
صبح بخیر
خوبی؟
امید خوش و سرحال باشید

هاتف جمعه 26 آذر 1395 ساعت 02:42 http://hatefblog.in

هاتف چهارشنبه 24 آذر 1395 ساعت 18:46 http://hatefblog.in

سر زدم ولی پست جدید نبود.
کی به روز میفرمایید,

مینو دوشنبه 22 آذر 1395 ساعت 16:28 http://milad321.blogfa.com

تکنولوژی به همه چیز سرعت بخشیده,امکاناتت جدید فراهم اورده ,اما دردهای جدید هم فراوان شده اند و دردهای گذشته هم در طول تاریخ تکرار شده اند.درد جنگ,بی خان و مانی ,اوارگی , ویرانی, زور ازمایی سران و فلاکت مردمان عادی.

کنجکاو یکشنبه 21 آذر 1395 ساعت 08:48

سلام
زندگی مملو از فراز و نشیبه، امید که وزن شادکامی هایمان بیشتر باشد
همیشه موفق و شاد ببینمتون

سلام
بله متاسفانه زندگی غریبی شده ، نشستن و منتظر شنیدن خبر مرگ عزیزان شدن دارد تبدیل می شود به عادت روزمره .
ممنون از آروزیتان امید که شما هم روزهای خوشی را تجربه کنید

کنجکاو شنبه 20 آذر 1395 ساعت 10:29

سلام
ممنونم که حوصله میکنی و نظر می گذاری، تازه چه خبرا؟

سلام
خواهش می کنم
خبر که همه تلخ و تیره است این روزهای شوم حادثه اما زندگی می گوید باید زیست

هاتف سه‌شنبه 9 آذر 1395 ساعت 13:18 http://hatefblog.in

سلام
یک دنیا ممنونم از حضور سبز شما ...
و نظر زیباتون. بهش پاسخ دادم
راستش من منتظر پست جدید هستم ..
یک کم فعالیت بد نیست . چون خودم فعال شدم برای همین دوس دارم بخونم خیلی

سلام
ممنون. راستش من فعال بودم شما حضور نداشتید متاسفانه. حالا تا چه پیش آید

هاتف دوشنبه 8 آذر 1395 ساعت 01:45 http://hatefblog.in

پست جدید نداریم؟

والا چی عرض کنم
ولی خوب شد نوشتید.ممنون

شب نویس جمعه 5 آذر 1395 ساعت 21:18 http://http:/mymagichands.blogsky.com/

...

ستاره بانو چهارشنبه 3 آذر 1395 ساعت 12:56

این متن زیبا از خودت بود بانو؟
تو معرکه ای چقدر قشنگ تفسیر کردی و کمرنگ شدن تاریخ رو با تکنولوژی سرعت عجین کردی

ممنونم ستاره عزیز

رها دوشنبه 1 آذر 1395 ساعت 21:04 http://aftabparast.blog.ir

من همیشه زمان رو یه اقیانوس پرتلاطم می دیدم و امروزی ها (زمان حال) رو موج سواری بر قله مرتفع ترین موجش!
متاسفانه مدتهاست این تفکر به هم ریخته. مدتهاست فهمیدم نه ما تحفه خاصی هستیم و نه زمان حال همچین لقمه دندون گیریه که اتفاقا از خیلی لحاظات در قعریم و خبر نداریم.
فقط کاش در گوشه دیگه ای از زمان و مکان بودم.

گذر از گذشته و رسیدن به حال و رفتن به فردا داستان مکرر زندگی انسان هاست این که چه درک و حسی از لحظات داریم شاید تابعی باشه از حال درونی ما

کنجکاو دوشنبه 1 آذر 1395 ساعت 09:20 http://konjkavi.blogfa.com/

سلام
متن قوی و البته دارای ایهامی ست که برای درک بهتر، با ذهن خسته ام بایستی چندین بار مرور کرد، بعد هم به فراخور فهمم، درک کنم.
تشبیهاتی بکار بردی کم تر سراغ دارم، گریزهایی زدی بینظیر
با این همه خلاصه کردن تاریخ در چند اه بدون در نظر گرفتن تلاشها، کم لطفی به تلاشگران و پویشگرانست
گرچه من هم به ده قانعم،‌ سالهاست که نومیدانه عرصه تلاش و کوشش را رها کرده ام، ولی تلاشگران را تحسین میکنم
ارادتمند

ممنون. اگر نظر دیگری هم داشتید حتما خوشحال می شوم بخوانم

مهسا پنج‌شنبه 27 آبان 1395 ساعت 04:19

جالبه فرزانه جان بعد از اتفافات هفته ی گذشته دوستی می گفت تاریخ تکرار شد و من بهش گفتم این تاریخ همه ش در حال تکرار شدن هست.
چقدر زیبا به مقوله ی تاریخ پرداختی و چقدر زیبا نوشتی.

اگر همه ی تاریخ را غربال کنی فقط چند کلمه می ماند، چند آه.
نمی دانم چرا احساس کردم بغض سنگینی پشت این کلمات نهفته است.

آره دوستت راست گفته مهسا جان ، انگار فقط اسم ها عوض می شه وگرنه تاریخ چرخش دیوانه وارش رو ادامه می ده.
خوشحالم که پسندیدی
خوب فهمیدی یه درد عمیقی دارم این روزها از این همه بی تفاوتی که کلمات بیچاره هم نتونستن پنهانشون کنن. دارم تاریخ هیجده سال آذربایجان را می خوانم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد