انارستان

شروع که می شوی پایان را باور نکن

انارستان

شروع که می شوی پایان را باور نکن

کوروش ما ،کوروش اونا

برخورد با افراد از فرهنگ های مختلف تجربه ای ست که ذهنیت آدمی را می تواند خرد کند و بشکند و از کلیشه های روزمره اش برهاند. گاه حجم ضربه آنقدر سنگین است که دنیا بر سرت خراب می شود و گاه متعجب می مانی که پس این همه سال به چه ایمان داشته ام ؟

مزایا و معایب این برخورد ها می تواند گستره وسیعی را شامل شود اما هر چه که باشد تو دیگر، توی سابق نیستی و چه دلت بخواهد چه نخواهد به این باور می رسی که اساسا همه چیز حتی برداشت های خودت ، حتی دیده هایت ، درکت از تجربه هایت و.... نسبی اند. هیچ مطلقی نیست ، هیچ کاملا درستی نیست. اولین بار که در زندگی مواجه شدم با دیگری و باورهایم فرو ریخت زمانی بود که دانستم در دنیا جمعیت  سنی ها بیش از شیعه هاست و این که تا پیش از صفویه گرایش غالب در ایران سنی بوده است. آن وقت بود که برایم سوال شد که چگونه می شود از میان میلیاردها مسلمان فقط  جمعیت 40 میلیونی - آن زمان ایران - با احتساب شیعیان سایر کشورها که فوقش بشود 50 میلیون برحق هستند و بقیه اشتباه می کنند. آن روزها 15 سالم بود و نمی دانستم که روزهایی خواهد آمد که دامنه این سوال ها و تردید ها بیشتر خواهد شد.

یکی از باورهای رایج بین ایرانی ها تمایل به گذشته ایست که بدان باور عمیقی دارند. من عاشق اسطوره ها و فرهنگ زرتشتی هستم گرچه هیچ وقت باور نداشته و ندارم که این دین بهترین دین بوده یا گذشته و تاریخ ایران ، درخشان و بی نقص  . کوروش پرستی ایرانی ها یکی از بحث هایی بود که همیشه حاضر بودم  با دوستان ساعت ها در موردش حرف بزنم که بگویم عزیزان حضرت کوروش با سلام و صلوات کشورهای  همجوار را فتح نمی کرد ایشان هم به قطع و یقین و به گواه هرودوت دست به شمشیر می شدند و سر می بریدند و  آتش می زدند و به تاراج می بردند تا سرزمینی را ضمیمه امپراتوری پرافتخارشان کنند. اما با همه اینها ،به اصل پیشرو بودن باورهای کوروش باور عمیقی داشتم. 

چندی پیش در یک جلسه سخنرانی بودیم با موضوع حقوق بشر و آزادی مذهبی. سخنران که می دانست من  ایرانی هستم  با تاریخچه موضوع، بحث را شروع کرد و پرسید می دونید اولین کسی که آزادی مذاهب رو گرامی داشت کی بود؟ بنده با خوشحالی فرمودم کوروش ، ایشان هم با خنده شرورانه ای پاسخ دادن بله کوروش مرد خوبی بود می رفت سرزمین ها رو تسخیر می کرد و می گفت خب زنان زیبا و طلاها و گنجینه هاتون رو بدید من، در عوض برید با اون دین های مزخرفتون خوش باشید.


می دانید حس ناخوشایندی بود چرا که فکر می کردم منصفانه به کوروش ، به گذشته اساطیری  و به تاریخ ایران می نگریسته ام . غافل از این که پادشاهی هندی پیشرو آزادی ادیان در متون شناخته می شود نه کوروشی که اینقدر به او مفتخر بوده ام.

از آن روز با خودم فکر می کنم دیگر چه چیزهایی هست که در ذهنم کلیشه  شده اند و درک کاملی از آن ها ندارم؟؟؟؟

نظرات 12 + ارسال نظر
مهسا شنبه 2 تیر 1397 ساعت 17:07

سلام و درود بر فرزانه جان
چطوری؟
تابستان خود را چگونه می گذرانید در آن سرزمینهای شمالی

من هم به روز کردم. تونستی سر بزن

سلام
سپاس ما خوب و درگیر کار
والا تازه دمای هوا رفته روی 22 و ما کم کم داریم ظهر ها احساس می کنیم هی انگار اینجا هم گرم میشه
ممنونم که خبر دادی حتما الان میام

کنجکاو شنبه 2 تیر 1397 ساعت 07:13

سلام
صبح شنبه شما بخیر و خوشی
جاتون خالی، گرچه گرم بود، اما شبهاش خوب بود، بخصوص حرم فضای ارامش بخشی داشت
امید هرچا هستید شاد و سربلند باشید

سلام
از معجزات امام رضاست فکر کنم که شب های مشهد در تابستان قابل تحمله
خدا رو شکر که ارامش بخش بوده و لذت بردید

کنجکاو دوشنبه 28 خرداد 1397 ساعت 16:06

ایشالا فردا تا اخر هفته میرم مشهد، جاتون رو خالی میکنم
گرچه شما از مشهد دلخوشی نداشتید

امیدوارم بهتون خوش بگذره. گرچه خبر دارم مشهد به شدت گرمه این روزها
البته این که من از مشهد خاطرات خوب ندارم دلیل نمیشه ازش بدم بیام

کنجکاو یکشنبه 20 خرداد 1397 ساعت 14:35

صبح ها میرفتیم پارک، بعد از ظهر ها یه چرخی میزدیم، شهر خلوت، افتاب درخشان و پرنور تعطیلات رو جذاب کرده بود

به نظرم از موندن در ترافیک جاده ها خیلی بهتر بود.
تهران که خلوت میشد من احساس می کردم یه چیزی کم داره شهر
ولی واقعا ارامش خوبی می گیره شهر وقتی از همهمه اش کم می شه

کنجکاو شنبه 19 خرداد 1397 ساعت 13:17

نشد بریم سفر
درضمن در پروفایلم سال تولد درج شده

پس انشااله از تعطیلاتتون لذت برده باشید
تا حالا دقت نکرده بودم ولی کلا برای شوخی گفتم

کنجکاو شنبه 19 خرداد 1397 ساعت 08:14

سلام
صبح بخیر

صبح شما هم به خیر و خوشی
سفر ها تموم شد؟

کنجکاو سه‌شنبه 8 خرداد 1397 ساعت 09:55

سلام
چه خوب که نوشتی
درست هم اشاره کردی که ما تا حد زیادی اسیر کلیشه هستیم، گرچه این کلیشه کمک میکنه تا پدیده ها را راحت دسته بندی کرده و بتونیم بر اساس خواسته هامون در مواجهه با پدیده‌های جدید و یا اقدامهای جدید استفاده کنیم
هرچقدر هم به نسبیت معتقد باشیم در عمل نمیتونیم منتظر بمونیم و همه داده ها رو مجددا بسنجیم
پس این بخشی از طبیعت هست و اشراف ما به این واقعیتها احتمالا تاحدی کمک خواهد کرد هنگام تصمیم گیری های اگاهانه و با درجه اهمیت بالا عدم قطعیت کمک کند بیشتر جوانب را بسنجیم

سلام
ممنون
کلیشه های ذهنی بخشی از باورهای عمومی روشکل میدن وحتی هویت فردی ما تحت تاثیر بخشی از این کلیشههاست. ولی به قول شما تصمیم گیری اگاهانه بسیار مهمه.
سپاس از نظرت

مهسا دوشنبه 7 خرداد 1397 ساعت 00:05

مرسی فرزانه جان
اسمش رو سرچ کردم. مختصر اطلاعاتی نوشته بود اما از اونجا که به دیدن فیلم علاقه دارم تشویق شدم فیلمی رو که هندی‌ها براش ساختند اولین فرصت ببینم.

امتحانات در چه حاله؟

چه جالب پس فیلم هم در موردش هست
امتحان دوم به سلامتی به پایان رسید
5 روز دیگه امتحان بعدی است و بنده

مهسا شنبه 5 خرداد 1397 ساعت 10:25

فرزانه جان ممنون از توضیحات خوبت.

کتاب « کوروش منم، شهریار روشناییها» باز سروده ی کتیبه های کهن به قلم سید علی صالحی ، خوندنش خالی از لطف نیست.
البته کتاب مولود تعبیر شاعر از حیات و حضور و عظمت انسانی ست که ستم ستیز بود، مصلح بود، عدالت طلب بود و آزادی خواه.(مقدمه کتاب)
یعنی با این دید سراغ کوروش رفته

اسم پادشاه رو فقط به خاطر تو پیدا کردم امپراتور آشوکا. البته کوروش و حتی اسکندر مقدونی هر دو تقریبا موضع یکسانی در مورد دین سرزمین هایی که غصب می کردن داشتن.
وای چه جالب باید کتاب خوبی باشه ، اگه روزی وقت کردم و کتاب رو هم پیدا حتما شعرهاشو میخونم

مهسا چهارشنبه 2 خرداد 1397 ساعت 16:44

نگوووووو
......
راستش من مطالعات تاریخی گسترده ندارم اما از اونجا که تحریف در تاریخ معاصر رو دارم می بینم و علی رغم تمام امکانات ثبت تاریخی باز فاتحان هستند که افتخار رو به نام خودشون ثبت می کنند ، همیشه با شک و تردید به دوران باستان نگاه می کردم.
....
حالا این هندوی افتخار آفرین کیه؟

والا به خدا
بله قطعا فاتحان همیشه تاریخ رو به نفع خودشون می نویسند اما در دورهخامنشی سنت تاریخ نویسی وجود نداشته و دانش عمومی ما از نوشته های تاریخ نویسان یونانی میاد. اما گرایش به کوروش تا حدی که گاه می تونم اسمشو بذارم کوروش پرستی یه واکنش اجتماعی در دوران معاصر هست برای برجسته کردن هویت ملی در برابر هویت دینی که خب بیشتر توسط ناسیونالیست ها و پان ایرانی ها برجسته شده. اونقدر که من گاه می مونم این همه جمله منسوب به کوروش در کدام کتاب میخی نوشته شده
والا اونقدر ضربه مهلک بود که اصلا اسم اون پادشاه هندی رو از یاد بردم . البته بحث اصلی نسبت بین حقوق بشر و ازادی ادیان بود بنابراین خیلی تاکید بر شخصیت ها نبود

مینو چهارشنبه 2 خرداد 1397 ساعت 15:13 http://Milad321.blogfa.com

خیلی خوب توصیف کرده ای فرزانه جان. چه خوب بود توان کنار زدن تعصب ها را پیدا میکردیم و میتوانستیم در موارد مختلف بی تعصب به بررسی باورهای دیگر بپردازیم.البته کار خیلی سختی هم هست(از تجربه خودم حرف میزنم که همسرم و هر دو عروسم از فرهنگهای دیگر هستند )

واقعا سخته مینوی عزیز. گاه به قیمت خرد شدن و فروریختن همه داشته های ادم هست اما در عین حال سطحی از لذت و رضایت درونی رو به همراه داره

beny20 چهارشنبه 2 خرداد 1397 ساعت 03:06 http://beny20.blogsky.com

دوست عزیز من طرفدار کوروش نیستم
ولی اینجوری که میگید هم نیست ..

3 گروه هستن که از کوروش بد میگن :
1-اونایی که اهل کتاب و تاریخ نیستن یعنی اطلاعاتی ازش ندارن
2-اونایی که می خوان پادشاه کشور خودشون رو بگن خوبه .. از کوروش پادشاه بزرگ کشور ما بد میگن و این طبیعی هست .. 3- بحث سیاسی هست رو یه سری اعتقادات میگن کوروش بد بوده ....

کوروش شما سرچ کن همین الان ببین
آدم بی رحم و یا ظالمی نبوده
حتی وقتی می خوان از بدی هاش بگن
میگن خیلی قانونی بوده ...

و بعد یک پادشاه وقتی محبوب میشه
که همه مردم کشورش ازش راضی باشن
کوروش رو همه مردم اون زمان دوست داشتن
زمان کوروش ارزش زن و دخترا اصلا ارزش ایران خیلی بود
کسی قدرت نداشت کوچک ترین بی احترامی به ما کنه
خب ؟ پس اول متوجه میشیم کوروش واسه مردم کشورش خوب بوده

و توی جنگ که شیرینی نمیدن
اگه نکشی .. میکشنت .. و هیچ وقتم اینجوری نبوده
که برا خودش با همه دخترا حال کنه و آدم روانی ای باشه ..
این دوستت واقعا رو چه حسابی اینقدر الکی حرف زده ؟!

هیچ وقت از باورهاتون ساده دست نکشید .

دوست عزیز به نظرتون احترام می ذارم شاید این طور نباشه ولی این بنده خدایی که داشت سخنرانی می کرد قصد بدگویی در مورد کوروش رو نداشت و در این سه دسته هم قرار نمیگیره. داشت در مورد ازادی ادیان صحبت می کرد. اشاره اش به کوروش هم در واقع بیان سیر تاریخی ماجرا بود.
در مورد کوروش هم نمیشه به منابع اینترنتی بسنده کرد.ما نیاز داریم خط میخی بدونیم تا حداقل متونی که از کوروش مونده رو مطالعه کنیم یا باید به تاریخ هرودوت مراجعه کنیم.البته کوروش نامه گزنفون هم هست که می دونیم اصلا معتبر نیست. ولی مساله سر اینه که همیشه می شه به یه باور شک کرد.
البته که ما نمی دونیم زن هایی که به اسارت گرفته می شدن در جنگ ها چه می شدن ولی قطعا کوروش با همشون ازدواج نمی کرده ایشون هم اینو نگفت البته.
و صد البته ایشون دوست من نیستند. ایشون استاد تمام دانشگاه اسلو هستند با 76 سال سن که وقتی در مورد اسلام و ایران صحبت کرد من فهمیدم اصلا هیچی نمی دونم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد