انارستان

شروع که می شوی پایان را باور نکن

انارستان

شروع که می شوی پایان را باور نکن

لحظه مقدس تعطیلی

بلاخره این لحظه مقدس به نروژ هم رسید. پسرم از شدت خوشحالی نمی دانست چه بکند. طاقت نیاورد که حضورا خبر تعطیلی مدارس به مدت دو هفته را بدهد. یک اس ام اس فرستاد و  بعد در نهایت خوشحالی آمد خانه.

فکر کنم بلاخره دعاهای بچه های ایرانی که در نروژ درس می خوانند جواب داد. آخه چه معنا داره ایران مدارس هر روز به خاطر نیم سانت برف تعطیل می شد یا آلودگی هوا بعد این ها با یک متر برف هم باید می رفتند مدرسه  : )

ولی در کنار این لحظه مقدس من متوجه نکات دیگری شدم. یک این که احزاب دست راستی وقتی در قدرت هستند خیلی فرقی با جمهوری اسلامی ندارند. مهمترین هنر این احزاب مخالفت با مهاجرین و تاکید بر هویت ملی هست(چیزی که امروزه به عنوان جریان های پاپولیستی در دنیا شناخته می شود). در واقع همه قدرتشان از جهل مردم ناشی می شود. 

جز این فهمیدم این داستان هایی که یک عمر به سر ما می کوفتند که در فلان کشور اروپایی ، وقتی کشتی پنیر در دریا غرق شد ، مردم پنیر های داخل خانه هایشان را به فروشگاه ها بردند و این حرفها همه کشک است . کمتر از دوساعت بعد از اعلام تعطیلی،  فروشگاه نزدیک خانه ما درست مثل ... ملاها پاک و تمیز شده بود. 

یک عمر تحقیر شدیم توسط همین هموطنان عزیزخودمان ، که اینا چنین هستند و چنان هستند ولی امروز به کسری از ثانیه همه شکوهشان در ذهن من یکی ، حداقل ریخت و رفت. 

نتیجه اینکه : دارم به گفته های یوال هراری در مورد انسان خردمند ، ایمان می آوردم!!! 

نظرات 9 + ارسال نظر
کنجکاو سه‌شنبه 19 فروردین 1399 ساعت 08:23 http://konjkavi.blogfa.com/

سلام در موردش دو تا نقد دیدم که براتون ادرسش رو ارسال می کنم
https://sadraa.me/%d9%86%d8%b3%db%8c%d9%85-%d8%b7%d8%a7%d9%84%d8%a8-%d9%82%d9%88%db%8c-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d9%87/
و
https://ahmadness.ir/the-black-swan/

لطف کردید حتما می بینمش

کنجکاو شنبه 16 فروردین 1399 ساعت 08:19 http://konjkavi.blogfa.com/

سلام
قوی سیاه در مورد پدیده‌هایی هست که خارج از منحنی نرمال رخ می دهند ولی تاثیر بسیار شگرفی دارند، مثلا جنگ جهانی، انقلاب ایران، یازده سپتامبر و بخصوص توضیح چرایی سقوط بازارهای سهام، نسیم نیکلاس طالب نوشته، در پشت جلد کتاب نوشته شده که ایشون هم استادند (ریاضی)، هم تو بازار بورس فعالیت دارند و یکی دیگه که فراموش کردم مثل اینکه دستی در کتاب نوشتن دارند.
ایشون معتقده که بجای اینکه یک فرضیه انتخاب کنیم و پدیده‌ها رو با اون فرضیه جور کنیم، بپذیرم که برخی رخدادها فارغ از درک مااز جهان رخ میدهند، اگر تلاش کنیم هم نمیتوانیم با مرور روند گذشته در مورد اینده به قطعیت رسید، عدم قطعیت رو هم نمیتوان خوب تعریف کرد، چون تعریف منجر به این خطا میشه که ما انتظار داریم با کمک اون تعریف اینده رو پیش‌بینی کنیم.
پرحرفی کردم

سلام
ممنونم از این همه اطلاعات خوب که دادید. لازم شد پیداش کنم. موفق باشید

کنجکاو دوشنبه 11 فروردین 1399 ساعت 12:21 http://konjkavi.blogfa.com/

سلام مجدد
ممنونم کتاب بسیار مفیدی بود، اونجا جواب داده بودم، یادم رفت بگم نویسنده کتاب قوی سیاه یه لبنانی تباره که من قسمت دوم فامیلش رو یادم نیست، خوندنش جالبه
قبل از شروع تعطیلات کلی کتاب بردم بخونم، اما ادمها برهمان مدار قبلی می چرخند و من خیلی نتونستم بخونم، البته ترجمه و ویراستاری کتاب قوی سیاه افتضاحه، هرچی کتاب انسان خردمند خیلی خوب ترجمه شده بود
ایشالا خوش باشی یا حداقل بتونی خوش بگذرونی
ارادتمند
یه کتاب در مورد فلسفه رواقی ها خوندنم نصفه نیمه خیلی ارومترم کرده، میخواستم بگم گرچه خوشحالم که به من لطف دارید اما شرمنده م که من قابل لطف شما نیستم، یه جورایی بی مبالات تر شدم. اشتباه کردم که خبر ندادم و وب و ایمیل رو چک نکردم، اما اگه یه زمانی عمر من هم به اخر می رسه چه با کرونا چه با پراید، فک میکردم تو تعطیلات خوب استفاده کنم،‌دیدم که همت کرده باشم یه ده درصدی راندمان بالاتر رفته اگه خطای محاسباتی نباشه
بقول داش مشتی های قدیمی زت زیاد

بله الان ایمیلتون رو دیدم.
این کتاب قوی سیاه پی دی افه؟ باید بگردم. اگه مشابه انسان خردمند باشه حداقل موضوعش خب شابد بد نباشه منم یه نوکی بهش بزنم.چک می کنم توی اینترنت شاید پیدا بشه.
به نظر میرسه اینکه بلاتکلیف هستیم باعث شده خیلی برنامه ریزی دقیقی هم نداشته باشیم. من روزهای اول احساس می کردم فقط باید از زندگی لذت ببرم شاید این اخرین روزها باشه ولی بعد از یه مدتی به خودم اومدم خب شایدنمردی حالا یه مدت خوش گذروندی بست نیست؟ از اون به بعد هر شب یه برنامه برای فردا دارم وسعی می کنم 70 درصدش رو اجرا کنم.

کنجکاو یکشنبه 10 فروردین 1399 ساعت 09:56 http://konjkavi.blogfa.com/

سلام
در بهترین حالت با اون یاوه ها میخواستند هیجان رو کنترل و اعتماد رو به نظام حاکم تقویت کنند، ما هم اشنایی داریم که همیشه موقعیت المان رو به ما سرکوفت میزنه، بگذریم
در کتاب آقای یوال نوح حراری هم کلیت مطلبش واقعا تحسین برانگیزه البته بنظرم در لفافه ایدئولوژی خودش رو هم پیچیده
کتاب قوی سیاه نسیم فلان طالب (لبنانی تبار) رو بهم پیشنهاد و دراصل هدیه دادند و من با کله شقی سعی می کنم بخونم
امیدوارم سال جدید شمسی برای شما خوش یمن تر از قبل باشه و براتون خوشی ها و موفقیتهای خوبی در پیش داشته باشه
ارادتمند

به به چشم ما روشن. من فکر کردم تا پایان قرنطینه از شما خبری نخواهیم داشت. امیدوارم شرایط برای شماو خانواده خوب باشه. لطفا ایمیل تون رو هم چک کنید.

مهسا پنج‌شنبه 7 فروردین 1399 ساعت 09:56

سلام فرزانه جان. چطورین؟ خوب و خوش هستین؟ چه می کنید با قرنطینه؟

سلام دوست عزیزم.
فیلم و کتاب ، همدم این روزهای همه ما شده . هیچ وقت توی عمرم احساس کسالت نکرده بودم امیدوارم که اوضاع خودت خوب باشه

مهسا پنج‌شنبه 29 اسفند 1398 ساعت 21:58

زیبا!
اگرچه دوری، بسیار نزدیک می نمایی
سال نو مبارک فرزانه جان
امسال به از پارسال

سلام
سپاس از لطفت وامید که چنین باشد

مهسا شنبه 24 اسفند 1398 ساعت 18:26

اوم اوم
بوی خوش شیرینی از این وبلاگ به مشام می رسه.
امیدوارم که نتیجه ی دلخواهت در اسرع وقت اعلام بشه و بتونی بیشتر بنویسی.

ممنونم عزیزم.
پس پست بعدی اموزش کروسان فرانسوی

مهسا جمعه 23 اسفند 1398 ساعت 11:40

به به
امیدوارم به خوبی از پایان نامه دفاع کنی و موفق باشی.
البته اگر روال همینه

ممنون عزیزم.
کارم کلا تموم شده فقط منتظر نتیجه هستم. که فکر کنم با این شرایط حالا حالا ها باید چشم انتظار بمونم. ولی به هر حال ممنون

مهسا پنج‌شنبه 22 اسفند 1398 ساعت 20:00


آره بابا
من همیشه می گم این خارجیا مرده ی پاک تری از ما ایرانیا نشستن، فقط لازم نمیشه که اون روی خودشون رو نشون بدن.
الان آمریکا و کانادا هم همینه.
البته فک کنم دولت به زودی در اونجا اقدامات لازم رو انجام بده و فرقشون با ما در همین باشه

امیدوارم که تعطیلات خوبی داشته باشین
البته نمی دونم خودت هم تعطیل شدی یا نه. امیدوارم که تعطیل باشی
فک کنم من تنها کسی هستم که هنوز انسان خردمند رو نخوندم

دقیقا همینطوره مهسا جان. الکی ماخودمون رو تحقیر می کنیم. اینا فقط پول دارند وشاید به همین خاطر هم احترام دارند پیش ما.
اقدامات دولت دست راستی نروژ که خیلی ضعیف بود. امروز اولین فوتی هم اعلام شد و همه کپ فرمودند.به شدت از مرگ هراسناک می شند.
من بعد از اتمام پایان نامه در حال استراحت بودم که کرونا کلا تعطیلم کرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد